DE ARCHIVOS Y REDES

UN PROYECTO ARTÍSTICO SOBRE LA INTEGRACIÓN Y REACTIVACIÓN DE ARCHIVOS

Proyecto LA / LA Project

Viernes, 18 Septiembre 2015 17:29

El proyecto LA # 1: Los antecedentes

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En el 2012, empecé un proyecto llamado De archivos y redes, el cual consistió en visitar una serie de archivos y reactivar sus materiales por medio del arte.

                               foto Yuruen Lerma La Protesta del dia después 2012                                    Foto Yuruen Lerma

 Por ejemplo, tras visitar el archivo de la editora y fotógrafa feminista Ana Victoria Jiménez, quien documentó los principios del movimiento de las mujeres en México -incluyendo la primera manifestación a favor del aborto-, organicé un performance/manifestación en colaboración con el Taller de activismo y arte feminista en el que se reflejaron las preocupaciones actuales sobre el embarazo y maternidad: desde una educación sexual inadecuada para las adolescentes hasta la muerte y desaparición de hijas e hijos en la Guerra contra las drogas. El proyecto recibió una beca de tres años del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes (FONCA) en México y está ampliamente documentado en el blog De Archivos y Redes

En 2014, fuimos invitados por Irene Tsatsos a participar en una residencia y exposición en el Armory Center for the Arts en Pasadena, California, EEUU, con el propósito de compartir con artistas locales el proyecto de Pinto mi Raya que fundamos Víctor Lerma en 1989 y exhibir una selección de sus documentos. Dado que una de las piezas de mi proyecto De archivos y redes era revisitar nuestro propio archivo y reactivar sus documentos, la invitación llegó como anillo al dedo. El proyecto fue patrocinado por el Departamento de Asuntos Culturales de la Ciudad de Los Ángeles (Department of Cultural Affairs of the City of LA) y se llevó a cabo entre el 27 de abril y el 10 de mayo del 2015.

Mónica Mayer

Septiembre 2015

Viernes, 18 Septiembre 2015 17:22

El proyecto LA # 2: El proyecto

Escrito por

El Armory Center for the Arts   en Pasadena es un lugar increíble con espacios maravillosos para exposiciones, un intenso programa educativo y un espléndido departamento de gráfica. Cuando nos enteramos que tenían la imprenta del Woman’s Building en la cual Víctor y yo imprimimos nuestras invitaciones de boda en 1980, al final de mi estadía de dos años en el programa Feminist Studio Workshop, decidimos mostrar documentos de una serie de performances muy personales que comenzaron la noche de nuestra boda.

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Víctor Lerma y yo nos conocimos en la escuela de arte en 1972. Originario de Tijuana, él acababa de llegar a México de Los Ángeles, donde estudió la preparatoria y la universidad. Comenzamos nuestra relación en 1975, hace 40 años. Esto puede parecer mucho tiempo, pero no lo es cuando uno se ha divertido tanto como nosotros.

El nacimiento de la Sra. Lerma, el primer performance de la serie, se llevó a cabo durante la boda en 1980; siempre hemos creído fervientemente en borrar las fronteras entre la vida y el arte. En aquel momento, no sabíamos que se iba a convertir en una pieza de larga duración o que estaríamos juntos tanto años. No ahondaré en detalles, pues es posible encontrar toda la información del proyecto aquí. Este documento incluye varios performances y proyectos que giran entorno a la idea del matrimonio y nuestra relación personal a través de los años. La exposición, la cual está ampliamente registrada aquí , incluyó una versión ampliada de estos documentos, una vitrina con diferentes objetos -como la invitación original a la boda, la invitación intervenida que reciclamos en varios performances, otras chácharas y un video de nuestro nuevo performance en Los Ángeles.

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Aunque sea difícil de creer, nunca habíamos realizado una residencia. Éstas se volvieron populares a principios de la década de los 90 y para entonces ya teníamos hijos pequeños, trabajos, nuestro trabajo artístico personal y el proyecto de Pinto mi Raya, por lo que era muy complicado alejarnos aunque fuera por un par de semanas.


La residencia en el Armory sólo puede ser descrita como un clavado al baúl de los recuerdos; muy apropiado, ya que todo el proyecto trata sobre volver a los lugares en los que vivimos hace muchos años.

 

Habíamos regresado a Los Ángeles varias veces desde la década de los 70, pero por periodos cortos. Nuestra intención para esta visita era buscar documentos para ampliar nuestro archivo, el cual de por sí incluye muchos documentos de nuestro años en Los Ángeles: por ejemplo, mi diario del primer taller de arte feminista que tomé en 1976 con Judy Chicago, Arlene Raven y Sheila De Bretville o documentos de la pieza Making it Safe de Suzanne Lacy en la que participé. También fue el momento ideal para juntarse con amigos y familiares que no habíamos visto en décadas y re-conocer esos lugares: los documentos y los recuerdos van de la mano. Por último, pero no por ello menos importante, nos reuniríamos con otros artistas interesados en el arte y los archivos.

 

Llegamos a Los Ángeles el 26 de abril del 2015 y al siguiente día fuimos a visitar nuestras escuelas. Nuestra primera parada fue el Woman’s Building, un lugar que revolucionó el arte contemporáneo tanto por lo que significó para el arte feminista como por ser uno de los orígenes de lo que hoy llamamos arte relacional, práctica social y artivismo. Lo recuerdo como un lugar vivo, lleno de arte y activismo. Hoy, está lleno de estudios de artistas y se ve sucio y abandonado. Tal vez fuimos en un mal momento, aunque quizá lo mejor sería no confrontar algunas memorias con el presente. 

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Por otro lado, nos impresionaron las restauraciones que le han hecho a la Roosevelt High School donde estudió Víctor. Él no había estado ahí desde la década de los 60 y conforme caminamos por las instalaciones, le sorprendía todo lo que era nuevo, como la alberca. Fue interesante caminar por los pasillos y ver las vitrinas de cada una de las décadas desde que se inauguró la escuela. Me encanta ver ejemplos de instituciones que valoran su propia historia. Terminamos en la biblioteca donde consultamos los anuarios viejos. En la década de los 90, Víctor perdió los suyos en una inundación en casa de sus papás en Tijuana. Aunque no pudimos comprar una copia del anuario, le sacamos muchas fotos.

 

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Nuestra siguiente parada fue inevitable. Fuimos al restaurante Philippe’s, que está idéntico. Se ve igual y la comida sabe igual. Algunas cosas nunca cambian.

 

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Me sorprendió cuántos de nuestros recuerdos de Los Ángeles están relacionadas con comida y/o la experiencia de compartirla. Buscamos el pequeño restaurante vietnamita que estaba cerca de nuestro departamento, pero ya no existe, aunque sí visitamos Canters Deli, donde solíamos comernos un sandwich de Corn Beef cada quien y ahora uno fue más que suficiente entre los dos. También fuimos a un maravilloso lugar en el Pequeño Tokio que conocimos cuando vinimos a la inauguración de WACK: ART AND THE FEMINIST REVOLUTION en 2007 cuyo nombre no recuerdo, pero cuyos noodles amo. Obviamente, no tenemos este tipo de imágenes en nuestro archivo de la década de los 70.

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También regresamos a los lugares donde vivimos. Fuimos a Tamarind Av. y vimos nuestro pequeño departamento de un cuarto desde el exterior. Fue el primer lugar donde vivimos juntos. Todos nuestro muebles eran cosas que Víctor traía de la empresa en la que trabajó recuperando cosas de siniestros para las aseguradoras cuando llegamos a Los Ángeles. Después, estuvo en una tienda en Rodeo Drive donde tapizaba closets para gente rica y como intérprete en casos legales y médicos. Él podría escribir un libro sobre sus experiencias. Sus notas están en nuestro archivo. 

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También fuimos la casa donde Víctor vivió con su abuela en la década de los 60 en Boyle Heights. Una anciana estaba sentada debajo de un níspero en el patio, disfrutando la cálida tarde. Nos bajamos del coche para platicar con ella: fue amable y nos comentó que llevaba muchos años viviendo allí, pero no se acordaba de Virginia, la abuela de Víctor. Pensé que fotografiarla sería muy intrusivo, por lo que sólo le tomé fotografía desde lejos.

 

Viernes, 18 Septiembre 2015 16:05

El proyecto LA # 4: El performance

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Ese mismo día, tuvimos nuestra primera junta en el Armory para ver los últimos detalles de la exposición y del performance que haríamos al día siguiente, que fue uno de los principales elementos del proyecto.

La idea para la pieza que queríamos realizar en Los Ángeles era simple. Tanto Víctor como yo somos oficialmente “viejos” y esperamos que sabios. Los dos tenemos nuestra credencial del INAPAM. Se nos antojaba escuchar las experiencias de otras parejas que también hubieran compartido muchos años juntos. Decidimos vestirnos como lo hemos hecho en otros performances: yo utilicé su ropa y él la mía. La única decoración en el departamento fue una pequeña mesa en la sala sobre la cual había una variedad de figuras de pastel de bodas, velas y flores falsas que trajimos desde México que representan una imagen tradicional y limitada de la pareja en términos de clase, raza, creencias y diversidad sexual.

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Nuestros invitados fueron Cheri Gaulke, y Sue Maberry, Joey Forsyte y Alex Kritselis, Dino Dinco y Rafa Esparza, quienes compartieron sus sentimientos e ideas generosamente. Conocimos a Cheri y Sue en el Woman’s Building en la década de los 70 y a Rafa lo conocimos hace un par de años cuando viajó a México con Rubén Martínez y Raquel Esparza con el proyecto La guerra de los dos lados en el 2013, del cual escribí al respecto en esta entrada del blog . Joey, Alex y Dino fueron muy amables al participar sin conocernos. Irene Tsatsos y Sinead Finnerty-Pyne, del Armory, también estuvieron presentes durante la cena y amablemente nos ayudaron con la producción y documentación.

Comenzamos por platicarles un poco sobre nosotros, nuestro trabajo y el proyecto en particular, dejando en claro que no nos interesa promover las relaciones maratónicas, sino discutir sus características. Para nosotros, por ejemplo, el hecho de que hemos estado presentes durante la mayor parte de nuestras vidas es muy importante, incluso en términos de memoria. Víctor se acuerda de cosas de mi vida que yo he olvidado. Bromeamos al decir que cada uno es el disco duro externo del otro. Mencionamos que, aunque se supone que a estas alturas debemos tener respuestas, se nos dan mejor las preguntas y que queríamos plantearles algunas, como estas:

¿Qué constituye una relación larga duración para ti? ¿Tiene que ver con el tiempo o con la proporción de tu vida?

¿Desde un comienzo supiste que iba a ser una relación larga o cuándo te diste cuenta que lo era?

¿Cuáles son las ventajas y desventajas de una relación de larga duración?

Menciona algunas cosas prácticas y/o emocionales que te guste o disgusten de una relación de larga duración.

¿Tienes alguna otra relación de larga duración, por ejemplo con miembros familiares, tu trabajo, tu comunidad o tu lugar? ¿Es tu modus operandi en la vida o es una excepción?

¿Cuáles son algunas de las cosas que ayudan a mantener este tipo de relaciones? ¿Sus neurosis hacen clic, respeto, diversión, un sentimiento de familiaridad?

¿Qué consejo le darías a otras personas que quieren estar en una relación de larga duración?

Si también trabajan juntos ¿cómo le hacen?

¿Tienen algún nombre como pareja?

La conversación fluyó y también las carcajadas. Nos la pasamos muy bien. Toda la sesión se grabó y se mostró durante la exposición, pero el verdadero archivo se quedó en nuestra memoria y nuestros corazones.

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 Al final, disfrutamos de un pastel intervenido con las figuras antes mencionadas.

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 Para estar al día, nos tomamos unas selfies.

Aunque sabemos que esta pieza puede parecer cursi y fuera de moda de acuerdo a los estándares del mundo del arte en México y Estados Unidos, estamos sufiencientemente viejos como para que no nos importe.

Martes, 08 Septiembre 2015 21:53

The LA Project # 1. The background

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In 2012, I began a project called On Archives and Networks which consisted in visiting a series of archives and reactivating some of their materials through art.  

foto Yuruen Lerma La Protesta del dia después 2012

Foto Yuruen Lerma

 For example, after visiting the archive of feminist editor and photographer Ana Victoria Jiménez who documented the early woman’s movement in Mexico, including the first prochoice demonstration, I organized a performance/demonstration in collaboration with the Activisim and Art Feminist Workshop (Taller de activismo y arte feminista) that reflected today’s wide variety of concerns on pregnancy and motherhood that range from inadequate sexual education for teenagers, to the death or disappearance of sons and daughters in the drug war. It has all been documented amply in Spanish in my blog. The project received a three year grant from the Fondo Nacional para la Cultura y las Artes (FONCA) in Mexico.

In 2014 we were invited by Irene Tsatos to participate in a residency and exhibition at the Armory Center for the Arts in Pasadena, California, USA. The idea was to share with local artists the Pinto mi Raya project which I founded with Victor Lerma in 1989 and whose core is an important archive on contemporary art and to exhibit a selection of documents. Given that one of my On Archives and Networks pieces was to revisit our own archive to reactivate its documents, the invitation came at the perfect timing. The project was sponsored by the Department of Cultural Affairs of the City of LA and it took place between April 27 and September 6, 2015.

September 2015

Martes, 08 Septiembre 2015 21:40

The LA Project #2. The project

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The Armory Center for the Arts in Pasadena is a great place with wonderful exhibition spaces, an intense educational program and a lovely graphics department. When we heard they have the letterpress from the Woman’s Building on which Victor and I printed our wedding invitation back in 1980 as I was finishing their Feminist Studio Workshop two-year program, we decided to show documents from a series of very personal performances that began on the night of our marriage ceremony.

Víctor Lerma and I met at art school in Mexico in 1972. Originally from Tijuana, Victor had just arrived in Mexico from L.A. where he studied high-school and college. We began our relationship in 1975, 40 years ago. This seems to be a long, long time, but is not if you have had as much fun as we have.

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The birth of Mrs. Lerma, the first performance in this series, took place during our wedding party in 1980. We have always been great believers in erasing the borders between life and art and vice versa. At the time we had no idea it would become a long term piece or that we would stay together for so many years. I won’t go into details because you can find the documentation of all the project in English here. It includes several performances and projects that deal with the idea of marriage and our personal relationship throughout the years. The exhibition, which was amply documented and can be seen here, included an enlarged version of this documentation, a case with different objects such as the original wedding invitation, the altered wedding invitation used in different performances, other memorabilia, and a video of our new performance in L.A.

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Martes, 08 Septiembre 2015 16:46

The LA Project # 3. Down Memory Lane

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Believe it or not, we had never participated in a residency.

 

They became popular in Mexico in early nineties and by that time we had small children, jobs, our personal art work and the Pinto mi Raya project, which made it very complicated for us to take off for even a couple of weeks.  

 

This residency at the Armory can only be described as a trip down memory lane, which seemed appropriate given the fact that the whole project deals with revisiting the place where we lived so many years ago.

 

We had returned to L.A. a couple of times since the seventies, but only for short periods. Our intention during this visit was to search for documents to extend our archive, which actually includes many files from the time we both spent in L.A. such my journal from the first feminist art workshop I took in 1976 with Judy Chicago, Arlene Raven and Sheila De Brettville, or documents from Suzanne Lacy’s Making it Safe piece in which I participated. It was also the perfect time to meet up with friends and relatives we hadn’t seen in decades and to feel the space again. Documents and memories would go hand in hand. And last, but not the least, we would meet with other people interested in art and archives.  

 

We arrived in L.A. on April 26, 2015 and the very next day we visited our schools.

Our first stop was the Woman’s Building, a place which revolutionized contemporary art both because of what it meant to feminist art and as one of the origins of what today we call relational art, social practice and artivism. I remembered it as a vibrant space, full of art and activism. Today the building houses artists’ studios and it looks dirty and abandoned. Maybe we went there at the wrong time. Probably some memories are best not confronted with the present.  

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On the other hand, we were impressed by the improvements at Roosevelt High School, where Victor studied. He hadn’t been there since the 60’s. As we walked through the facilities, he was surprised by everything that was new to him, such as the swimming pool. It was interesting to walk through the halls and see the display cabinets for every decade the institution has existed. I love it when institutions take their own history seriously. We ended at the library where we consulted old yearbooks. In the 90’s Victor lost his copies during a flood in Tijuana which affected his parent’s house. We were unable to buy copies, but we did take a lot of pictures.     

 

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Our next stop was inevitable. We went to Philippe’s which is the same as always.  It looks and tastes the same. Some things never change.

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I was surprised by how many of our memories from L.A. relate to food and/or with the experience of sharing it. We wanted to go to the little vietnamese place near our apartment, but its gone. However, we did visit Canters Deli (where we used to eat a whole corned beef sandwich each but today had more than enough with one for both of us) and to a wonderful place in Little Tokyo we found when we came to the openning of the WACK: ART AND THE FEMINIST REVOLUTION show in 2007, whose name I don´t recall, but whose noodles I love. We clearly don’t have this type of images in our archive from the 70’s.    

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We did, of course, return to the places where we once lived. We went to Tamarind Av. and saw our small one bedroom apartment from the outside. It was the first place where we ever lived together. All of our furniture came from the things Víctor brought from the insurance salvage company where he worked when we first moved to L.A. Later on he worked at a store on Rodeo Drive where he upholstered closets for rich people and as an interpreter for legal and medical cases. His could write a book on his experiences. His notes are in our archive.  

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 We also drove to the house in Boyle Heights where Victor lived with his grandmother in the 60’s. An old lady was sitting in the patio, enjoying the warm afternoon under a huge loquat tree. We got out of the car to talk to her. She was friendly and told us she had lived there many years, but couldn’t remember Virginia, Victor’s grandmother. I felt photographing her would be an intrusion, so I only got the house from afar.


Martes, 08 Septiembre 2015 16:23

The LA Project # 4. The performance

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That same day we had our first meeting at the Armory to finish seeing details of the exhibition and the performance we were doing the next day, which was one of the project’s main elements.

The idea for the piece we wanted to do in LA was simple. Both Victor and I are now officially “old” and hopefully wise. We both have our Mexican senior citizens ID, so we figured we wanted to hear the experiences of other couples who had also shared many years together. We decided to dress as we have in other performances: I wore his clothes and he wore mine. The only ornament in the apartment was the small table in the living room, which had an assortment of wedding cake figures and fake flowers and candles which we brought from Mexico which clearly represented the traditional, limited, image of what a couple is in terms of class, race, religious and sexual diversity.  

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Our guests were Cheri Gaulke & Sue Maberry, Joey Forsyte & Alex Kritselis, and Dino Dinco & Rafa Esparza, who shared their feelings and ideas generously. We knew Cheri and Sue from the Woman’s Building in the 70’ and we met Rafa a couple of years ago when he came to Mexico with Rubén Martínez and Raquel Esparza with the project La Guerra de los dos lados in 2013 on which I wrote about in this blog back then. Joey, Alex and Dino were kind enough to participate without even knowing us. Irene Tsatsos and Sinead Finnerty-Pyne from the Armory were also present during the dinner and gracefully helped us with the production and documentation.

We began by telling them a bit about ourselves, our work and this particular project, underlining that we are not interested in promoting marathonic relationships, but in discussing their characteristics. For us, for example, the fact that we have been present during most of each other’s life is very important, even in terms of our memories. Victor remembers things about my life I have forgotten. We joke around saying we are each other’s external drive. We mentioned that although by now we are supposed to have answers, we actually have more questions which we would like to discuss with them. These are some of them:

What constitutes a long-term relationship for you? Does it have to do with time or with the proportion of your life?

Did you start out thinking of having a long-term relationship or when did you realize it was?

What are the advantages and the disadvantages of long-term relationships?

Mention practical and/or emotional things you like/dislike of long-term relationships?

Do you have other long-term relationships, for example with family members, your work, your community or a place? Is it your modus operandi in life or an exception?

What would be some of the things that help have this kind of relationships? Do your neurosis clinch? Respect? Fun? A feeling of being family?

What advice would you give others who want to have long-term relationships?

If you also work together, what is it like?

Do you have a name as a couple?

The conversation flowed, and so did the laughter. We had a great time. The whole session was taped and shown during the exhibition, but the real archive is in our memories and hearts.

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 In the end we enjoyed a wedding cake, intervened with the figures.

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And, to keep up with the times, we took some selfies.

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And yes, we know this piece may seem corny and uncool in terms of art world standards in Mexico and the US, but fortunately we are old enough not to care.

We had set the dates of our stay in LA to coincide with the two-day conference LA / LA. Place and Practice which would bring together many Chicano, Latino and Mexican artists to discuss the participation of these different communities within the art world in the region. We wanted to hear what they had to say and we knew many of our friends would be participating, so we signed up immediately.

The day before we left for LA I received a mail from Bill Kelley Jr. inviting me to participate in a panel called “Naming: Criticism and Case Studies” at the conference because one of their panelists was unable to attend. I was terrified. Obsessive as I am, I usually prepare my participations well in advance, but I accepted because I really wanted to be part of this conversation. Since I am completely ignorant about how criticism and the press have dealt with Latino artists in the region, I decided to talk about something I do know about: inSite as seen by art writers in Mexico City. 1992 – 2005. Lucky for me, installation biennials is one of the themes we have compiled and separated into a category in our ample Pinto mi Raya newspaper article collections, so it was very easy to find the material, take it with me to LA and work on the talk in the spare time between performing, visiting archives and places, doing research and meeting friends and colleagues.

invitacion conferencia LA 2014002

You can see the material I used to illustrate the talk here, but I will summarize my participation: although it was surprising that so many critics from Mexico City wrote about the inSite because newspapers usually don’t cover their travel expenses and they pay so little there is no way critics can afford it, it was more surprising how touristy many of their remarks were, both in terms of how impressed they seemed by things like the traffic in the border and how unaware or indifferent they were about the absence of Chicano and Latino artists.

 

It was wonderful to attend this conference and learn more about different past and present projects in the region. We listened to many people we know and respect, such as Sandra de la Loza, Raquel Gutiérrez, Nao Bustamante, Ricardo Dominguez, Rubén Ortiz-Torres, Rafa Esparza, Mariana Botey, Lucía Sanromán, Teddy Cruz, Carribean Fragoza and Romeo Guzmán and others we had heard of but only met, such as Sharon Mizota, Luis C. Garza, Ondine Chavoya, Patricia Valencia, David Avalos and Carmen Argote, among others. You can read a review by Selene Preciado here.

 

The part of our visit to L.A. to review and extend the materials of our archive was full of visits to friends, family and colleagues.

 

We met Amelia Jones because she kindly accepted to write for the catalogue of my upcoming exhibition at the Museo Universitario Arte Contemporáneo (MUAC) in Mexico City on February 2016. In the publication we will be sharing a series of letters we have since been writing to each other about documentation, art, archives, feminism, class and context.

 

We saw Victor’s cousins Olivia, Marta y Lourdes, as well as Alicia, their mother, whom he had not seen in 40 years. We also saw my cousin Daniel and his wife Vicky in San Diego, whose conversations are always amazing. I wonder if there is anyone in Mexico who doesn’t have a cousin in the U.S.

 

We had dinner with our dear friends Father Vincent Schwahn and his husband Juan José Colin and talked “largo y tendido” about communities in LA, about social change, about family, about Mexico and about life. It was a wonderful evening.

 

We were also had the pleasure of enjoying the hospitality and meeting with friends and colleagues such as Ken Ehrlich, Janet Sarbanes, Sandra de la Loza, William Acedo, Jerri Alyn, Cheri Gauke, Sue Maberry, Cindy Kahn, Carmen Cebreros. It was really quite wonderful. 

 

The visit was also full of museums and galleries: LACE, MOCA, 17th Street Art Center, LACMA, the Hammer and the Norton Simon. Professional adictions.

 

One of our most interesting activities during the residency was attending the final review sessions at OTIS. It was like meddling into someone else’s conversation. The student’s presented their master's projects, but not as they would to someone who had not seen their work before which is what happens at professional exams in Mexico, but, as it was, to their teachers who had followed their process for a long time. In this kind of situation I would usually keep quiet and try to understand what was going on, but we were there to participate, so we awkwardly jumped into it. It was great to see the work of our young colleagues, particularly the pieces that were more politicized, dealing with issues of violence against women (Carol Zou) or what seems to be a really complicated situation: student’s university loans (Noé Gaytan).